pondělí 28. května 2018

Když něco miluješ, dělej to s rodinou a přáteli.

Tímto moudrem bych popsal náš poslední výlet do Bosny a Hercegoviny na řeku Ribnik. Samotné prostředí je naprosto pohlcující. Navíc, když se k tomu přidá křišťálově čistá řeka, plná trofejních lipanů a pstruhů, připadáte si jako v ráji. Stojíte v řece a kolem vás všude plavou ryby maximálních velikostí a to lipani 50 - 60 cm a pstruzi až dle největších změřených ryb 96 cm. Prostě masakr! To ale neznamená, že takovou rybu chytíte. Ryby jsou velice obezřetné a pokud nepoužíváte velice jemné vybavení, nemusíte dostat šanci na zdolávání těchto gigantů.
Můj poslední zákazník byl se mnou již potřetí na tomto malebném místě a proto se rozhodl své oblíbené rybářské místo sdílet se svou manželkou a kamarádem. Tento nápad se mi velice zalíbil. Být na svém zamilovaném místě a zažívat všechny ty nezkutečné zážitky s lidmi, které mám na světě nejraději. A že bylo co zažívat!
Pro ubytování jsem vybral bungalov s balkónem přímo nad vodou. Sedíte, pijete kafe, pivko a koukáte pod nohy na krásné lipany, jak se krmí.

Po necelých 13 hodinách cesty v zácpách jsme dorazili na místo. Již bylo v podvečer, rovnou jsme tedy vyrazili opět na velmi bohatou večeři. Dali jsme pár Wellcome drinků, nachystali vybavení a hurá do pelechu. Neustále bylo slyšet šumění vody a tak jsem během vteřiny usnul.
Ráno jsme nikam nespěchali. V 7 hod. budíček, výborná vydatná snídaně a hurá na ně. Začali jsme chytat ve střední části revíru s nymfou. Rozjezd byl velice vlažný, ale s postupným oteplením se ryby rozežraly a my začali přidávat rybku za rybkou. Krásné lipany kolem 35 až 45 cm jsme podebírali do našich podběráků v podstatě co chvíli. První den jsme zakončili velkou vydatnou večeří a několika  drinky, u kterých jsme probrali všechny zážitky. Dovázal jsem všem utržené mušky a šli jsme spát. Ráno nás probudilo sluníčko a teplota lehce nad 10 stupňů. Dle předpovědi mělo být 25 stupňů a bouřky a tato předpověď taky vyšla. Náhlé změny tlaku nedělaly dobře rybám. Sobota tedy byla spíš o suché mušce a asi o 20 vydřených kusech  do 46 cm.

Večer jsme dali poradu, podívali na předpověď, která slibovala již stabilní počasí s teplotou kolem 25 stupňů a jasno. Takže dobře naladěni jdeme spát a těšíme se na další den. Ráno nás vítá sluníčko a my se protahujeme na terase nad vodou. Dáváme výborné bosenské ranní kafe a pod nohami nám najednou sebere suchou mušku krásný lipan kolem 50 cm. Rychle nás to nakoplo a jdeme do nich. Neděle již byla úplně jiná a my si užívali každou minutu. Většina lidí se hned vypravila na dlouhé pláně na trofejní kousky lipanů. Já jsem naší skupině naordinoval jinou techniku. Začínáme na středním úseku na plytkých proudech, tam jsem zaregistroval během posledních dvou dnů nejmenší pohyb rybářů. A pokud ryby mají chuť, tak na rychlejším proudu je bude mnohem jednodušší přelstít, než na pomalé pláni, kde mají čas si vše dobře prohlédnout. Plán vyšel na sto procent. Hned první náhozy dávají lipany a nás to dostává do varu. Postupně podebírám klientům jednoho lipana za druhým. Všechny ryby mezi 38 - 43 cm. Nádherné silné a bojovné ryby nás opravdu baví. Najednou se dívám, že je již čas obědu. Na ubytování to již máme jen pár metrů a tak oběd bude dnes přímo na základně. Při obědě pozoruji spoustu aktivních ryb. Všichni rybáři opět odjíždějí někam na horní úsek a tak jsem rozhodl, že zůstaneme přímo v ubytovacím komplexu, kolem našeho srubu. A bingo! Sotva jsme vlezli do vody zasekáváme první lipany nad 40 cm. Po chvíli se nám podařilo přemluvit ženu mého klienta. První hod byl sice přímo z našeho balkónu, ale hned se šla obléci do goráčů a hurá na ně.

Její první zkušenost s muškařením. Přistoupili jsme ke krásnému proudu kolem břehu. Ukázal jsem jí vedení nymfy a jak nahazovat. A najednou asi po pátém hodu záběr a začal neskutečně krásný okamžik souboje s trofejním lipanem. V nás všech vřela krev. Všichni jsme radili co dělat, ale Danka si počínala, jako zkušený rybář a s klidnou rukou mi během chvíle navedla lipana nad podběrák a já ho mohl rychle podebrat. Vypukla obrovská radost a jde se fotit a měřit, zda překonala magickou 50 cm hranici. Po rychlém přeměření 49 cm. Krása, jsme všichni velice šťastni. Jdeme to oslavit. První lipan v životě a hned takový krasavec. A jelikož jsme hned u našeho srubu, tak to pro dobrou láhev bílého vína máme jen kousek:-)

Po drobném občerstvení pokračujeme dál. Každý přidal ještě několik krásných ryb. Místo jsme prolovili nad očekávání a s přibližujícím večer se i my odebíráme na horní úsek řeky, na krásné dlouhé pláně. Kde bychom chtěli zažít to nejhezčí, co na muškaření je a to aktivním sběr na sucho. Připraveni u břehu čekáme až sluníčko zajde a ryba přestane být tak opatrná. Během pár minut se na hladině objevují první kolečka a najednou kolem nás sbírá asi stovka ryb. V místech, kde by jste neměli možná celý den záběr, chytáme jednoho lipana za druhý. Mezi tím se na naše mušky přišel sem tam podívat i nějaký pěkný pstruh. No prostě zakončení výletu jako z nějakého filmu. Chytáme až do úplné tmy. Až když už na to vůbec nevidíme, loučíme se s vodou a jdeme na večeři. Luxusní grilované koleno a pár drinků místní slivovice nám krásně dokreslilo poslední okamžiky našeho výletu.
Závěrem bych jen dodal, že bylo nádherné vidět, když dva milující se lidé sdílejí spolu čas i na takových místech jako jsou ryby. Tato akce byla i pro mne novou zkušeností a výzvou. Myslím si, že se vše vydařilo a těším se, že se spolu opět potkáme co nejdřív na nějakém dalším rybářském výletě.

Pokud by jste chtěli i Vy za krásnou přírodou a velkými rybami, stačí mě kontaktovat na emailu: api@centrum.cz